Roti Susu

Tak Keluar Rumah Selama Tiga Minggu Tapi Disahkan Positif C0VlD-19 Tak Keluar Rumah Selama Tiga Minggu Tapi Disahkan Positif C0VlD-19
Mengejutkan berita tentang pesakit h0spital ini yang dikatakan sudah berada di rumah sejak tiga minggu namun dia disahkan dijangkiti p0sitif c0rona vlrus atau c0vid-19.... Tak Keluar Rumah Selama Tiga Minggu Tapi Disahkan Positif C0VlD-19

Mengejutkan berita tentang pesakit h0spital ini yang dikatakan sudah berada di rumah sejak tiga minggu namun dia disahkan dijangkiti p0sitif c0rona vlrus atau c0vid-19. Bagaimana ia boleh berlaku? Ikuti kisahnya dengan lebih lanjut.

Inilah yang menjadi persoalan bagaimana seorang wanita yang langsung tidak keluar rumah tapi masih boleh dijangkiti dengan wabak berbahaya ini.

Wanita berkenaan bernama Rachel Brummert mengakui bahawa sistem ketahanan badannya lemah kerana dia mengalami gangguan aut0imun.

Atas sebab itulah, dia bertindak untuk tidak keluar rumah selama lebih dari tiga minggu supaya dapat memastikan tubuhnya tidak dijangkiti oleh wabaak berbahaya c0vid-19.

“Saya sangat takut. Ini adalah penyakit yang paling takut saya pernah dengar dan berharap boleh sembuh dari penyakit ini dengan berada di rumah,” katanya. Menurut Brummert, selain ahli farmasi dan suaminya, dia langsung tidak berinteraksi dengan mana-mana orang pun.

Namun, satu-satunya orang lain yang ada berinteraksi dengannya adalah seorang wanita yang menjadi sukarela untuk membeli barang runcit di kedai dan sekadar meletakkan barang tersebut di luar pintu rumah.

” Paling mengejutkan selang beberapa hari, wanita itu diuji positif covid-19. Kemudian saya pula dijangkiti walaupun langsung tidak menyentuhnya,” ujarnya lagi.

Pesakit h0spital, selalu pakai sarung tangan. Brummert berkata, hampir setiap hari dia akan sentiasa memakai sarung tangan supaya dapat mengelak dari dijangklti cor0na vlrus.

Namun, disebabkan terlupa dan tidak terfikir untuk memakainya semasa mengambil barangan runcit yang dibeli oleh wanita berkenaan, akhirnya Brummert mengalami beberapa gejala C0vid-19 termasuklah batuk, demam, sakit kepala dan kesukaran bernafas.

Namun begitu, dia mengambil masa beberapa hari untuk diuji dengan C0vid-19. Sampai dirinya betul-betul bersedia. Menurut beliau, itu adalah kesakitan terburuk yang pernah dialami olehnya dan berkata ia merupakan pengalaman terburuk dari selesema biasa.

Brummert menegaskan yang dirinya sentiasa mengikut nasihat pakar kesihatan dengan berlatih jarak jauh (social distancing) dan menjaga kebersihan dengan sebaiknya.

Dia bahkan tidak langsung berinteraksi secara terus dengan wanita yang membawa bahan makanan mereka ke rumah tetapi satu saja kesalahannya iaitu tidak membersihkan dahulu plastik barangan tersebut sampailah dirinya dijangkiti.

Oleh kerana Brummert mempunyai penyakit yang ada kaitan dengan sistem ketahanan badan yang lemah, maka dia mudah untuk dijangkiti c0vid-19. Sebab itu, orang ramai disarankan untuk sentiasa menguatkan sistem imun bagi mengelak penyakit berjangkit ini.

Sekiranya ada penyakit seperti kelemahan aut0imun dan paru-paru. Maka anda disarankan untuk lebih berhati-hati kerana c0vid-19 lebih mudah menyerang anda yang menghidap salah satu penyakit ini.

Walaupun Malaysia berada di tahap terkawal, namun seluruh rakyat Malaysia digesa untuk terus duduk di rumah dan mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Malah, anda juga perlu sentiasa beringat untuk memakai hand sanitizer, mencuci tangan dan pakai mask semasa keluar membeli barang keperluan dapur.

Sekiranya anda berasa tidak selesa dengan badan dan rasa tak sihat, segera ke hospital untuk mendapatkan pemeriksaan c0vid-19 ini. Menurut CDC atau Pusat Penyakit dan Pencegahan, C0vid-19 boleh disebarkan melalui titisan udara dari orang yang mempunyai virus tersebut. [ sumber ]

Shares