Roti Susu

Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan! Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan!
Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan! Sekarang dah masuk musim durian, berbahagialah mereka yang ada dusun pada waktu ini. Tapi... Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan!

Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan! Sekarang dah masuk musim durian, berbahagialah mereka yang ada dusun pada waktu ini.

Tapi ada juga yang ada pokok durian tapi tak menjadi. Jadi macam mana nak buat supaya tahun depan buatnya lebat.

Anda mungkin boleh ikut petua yang dipraktikkan oleh petani Thailand yang dikongsi oleh Sifudurian. Petua ini bukan saja untuk lebatkan buah dari pokok durian tapi juga pokok buah-buahan lain.

Hari ini saya dapat satu petua bagaimana nak LEBATKAN tanaman seperti durian, limau, nangka, mangga dan lain-lain daripada seorang petani Thailand.

Petua Lebatkan Buah Durian Dari Petani Thailand Sampai Penuh Dahan!

Bahan-bahan yang diperlukan adalah:

2 kilo telur ayam
2 kilo Gula Perang
1 biji ragi tapai
1 botol minuman Yakult
2 kotak Susu segar
2 biji air kelapa muda

Cara membuatnya:

1. Kisar kulit telur sekali dengan isinya sampai halus mengunakan pengisar kering. Adun semua bahan ini bersama di dalam 1 besen.

2. Peram selama 15 hari dan perlu digaul sekurang-kurangnya 2 hari sekali. Selepas 15 hari, saringkan kisaran tadi untuk mengambil pati air perapan

3. Asingkan daun daun yang terlalu tua pada pokok yang akan disembur. Gunakan sukatan 10ml pati bersama 20 Liter air dan sembur pada permukaan daun sekali dalam seminggu, kalau mahu kesan lebih power boleh sembur dua kali dalam seminggu.

Selamat berkebun. Sumber : Sifudurian . Kredit gambar Zaidin Ali

Shares