Roti Susu

Inilah 10 tanda menunjukkan kucing akan ‘pergi’ meninggalkan kita Inilah 10 tanda menunjukkan kucing akan ‘pergi’ meninggalkan kita
Inilah 10 tanda menunjukkan kucing akan ‘pergi’ meninggalkan kita. Buat pemilik kucing, saat kehilangan haiwan kesayangan ini merupakan satu detik yang sangat memilukan. Pun... Inilah 10 tanda menunjukkan kucing akan ‘pergi’ meninggalkan kita

Inilah 10 tanda menunjukkan kucing akan ‘pergi’ meninggalkan kita. Buat pemilik kucing, saat kehilangan haiwan kesayangan ini merupakan satu detik yang sangat memilukan.

Pun begitu, kita harus tahu beberapa tanda kucing kesayangan kita itu akan pergi meninggalkan kita.

Setidaknya, dengan melihat tanda-tanda ini, kita sudah boleh bersedia melakukan apa yang patut, termasuk membawa kucing ke klinik haiwan sebagai langkah terakhir untuk menyelamatkannya.

Memetik laporan dari Verst, berikut adalah antara 10 tanda menunjukkan kucing akan ‘pergi’ meninggalkan kita;

1. Kucing mula menjadi pasif

Kucing yang tenat akan mula menunjukkan sikap pasif, hanya berbaring, tidur seharian dan tidak bergerak. Akhirnya, tubuh kucing akan mulai mengeras dan kaku.

2. Tidak lagi mengeluarkan suara

Disebabkan keadaannya yang semakin lemah, kucing tidak lagi berupaya mengeluarkan suara. Namun, ada juga kucing yang akan mengeluarkan suara nyaring sebelum kematiannya disebabkan rasa sakit yang dialami.

3. Suhu badan menurun

Sama seperti manusia, apabila menghampiri detik kematian, denyut jantung kucing akan mulai menjadi perlahan dan semakin melemah. Malah, badannya juga akan menjadi semakin sejuk dan suhu makin menurun.

4. Bersembunyi

Biasanya kucing akan mulai mencari tempat yang dianggapnya tenang dan gelap. Bahkan, tempat ini mungkin juga jauh daripada kawasan rumah, seolah tidak mahu anda melihat saat kematiannya nanti.

5. Tidak lalu untuk makan

Langkah awal jika kucing anda sudah tidak lalu untuk makan, sila bawanya ke klinik untuk diperiksa. Boleh jadi ada sebab lain kenapa ia tidak mahu makan.

6. Perubahan karakter

Tentu sahaja kita akan merasa pelik apabila kucing kita itu sudah tidak mahu dipegang dan bermanja dengan kita seperti biasa. Boleh jadi juga, kucing yang biasanya tidak mahu bermanja, akan sentiasa berada dirumah dan mahukan perhatian saat hujung nyawanya.

7. Perubahan penampilan

Saat menghampiri kematiannya, dapat kita lihat keadaanya akan menjadi kusut dan tidak lagi terurus. Hal ini adalah kerana ia sudah tidak mempunyai tenaga untuk mandi sendiri.

8. Kejang

Tanda-tanda kucing akan mati ialah kekejangan. Kejang ini akan terjadi beberapa jam sebelum kematiannya.

9. Nafas tak teratur

Dapat didengari bunyi nafas kucing yang tidak teratur dengan lidahnya terkeluar, seolah-olah sukar bernafas.

10. Menghilangkan jejak

Ada kalanya kucing akan pergi dengan menghilangkan jejak. Boleh jadi ia tidak mahu anda berasa sedih untuk menguruskan kematiannya kelak.

Sumber: Verst

Shares